Friday, September 10, 2010

Vi måste - För människornas skull

Igår knackade jag dörr. Som så många andra dagar. Vi var i Bagarmossen. Jag och Sanna knackade på en dörr och en kvinna öppnade. Hon skulle rösta på oss sa hon. Hennes man hade just utförsäkrats. Förlorar ni, sa hon, hur ska vi klara oss då?

Vad svarar jag på det? Vi lovar att vi gör allt vi kan, sa vi. Sanna fick prata. Jag var alldeles upptagen med att inte börja gråta.

Nog för att jag inte sovit eller ätit ordentligt sen slutspurten började. Nog för att jag kanske är lite känsligare än vanligt. Men det är inte så enkelt. Det är inte det som gör att jag får hålla tillbaka tårarna när jag knackar dörr. Det är något annat, det där vi möter när vi knackar dörrarna i Stockholms förorter. Något annat. Ett helt annat Sverige än det vi skulle bygga. Ett helt annat Sverige än det jag vill leva i. Vill att min systerdotter ska växa upp i. Vill att vi ska leva i tillsammans.

Det blir tredje gången jag får rösta i de allmänna valen. Det har aldrig känts viktigare än i år. Vi måste vinna. För människornas skull.

________________________

Läs också Marika, Daniel och Ilse-Marie. Alla om sjukförsäkringen.

No comments: